«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

ویدئو| تعویض سنگ فرش‌های صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی

  • کد خبر: ۱۲۵۸۰۸
  • ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
ویدئو| تعویض سنگ فرش‌های صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی
فاز اول پروژه تعویض سنگ فرش‌های صحن انقلاب اسلامی پیش از فرا رسیدن دهه آخر ماه صفر و حضور گسترده زائران، به بهره‌برداری رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، پروژه تعویض سنگ‌فرش‌ها و بهبود و زیبا سازی سقاخانه صحن انقلاب اسلامی از اواخر خرداد ماه امسال آغاز شده بود و عصر امروز به روی زائران بازگشایی شد.

لازم به ذکر است پيش از اين معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی در این باره به فارس گفته بود: طرح تعویض سنگ‌فرش‌ها و بهسازی صحن انقلاب اسلامی حرم رضوی تا نوروز 1402 به پایان می‌رسد و همه هزینه‌های این طرح از محل نذورات تأمین شده است.محمود غفاریان عصادست معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی در گفتگو با فارس به تشریح جزئیات بیشتری از این پروژه پرداخت و گفت: با توجه به ضرورت‌های فنی و عمرانی، بررسی طرح اصلاح و تعویض سنگ‌های کف صحن انقلاب از سال ۹۴ در قالب یک طرح مطالعاتی تخصصی انجام شد.

نفوذ آب باران به رواق زیر سطحی دارالحجه

وی افزود: موضوع ایزوله کردن و اصلاح عایق رطوبتی صحن انقلاب نیز از دیگر موضوعاتی بود که از سال ۹۶ مطرح شد و در بازه‌های زمانی مختلف ترمیم‌های موردی روی آن انجام گرفت، اما این اقدامات، به دلیل سطحی و محدود بودن عملیات، جوابگو نبود و با برطرف کردن یک نشتی، مدتی بعد نشتی از جای دیگری خود را نشان می‌داد و کار به جایی رسیده بود که در یک بازه زمانی، برای جمع‌آوری آب نفوذ کرده از نزولات آسمانی به رواق زیر سطحی دارالحجه مخازنی برای جمع‌آوری آب تعبیه شده بود.

وی با تبیین یکی دیگر از دلایل تعویض سنگفرش صحن انقلاب ادامه داد: یکی از مسئولیت‌های سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی، صیانت از ابنیه اماکن متبرکه است و باید از هرگونه آسیب و تهدید در این زمینه جلوگیری کنیم.

معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی گفت: تزئینات هنری رواق دارالحجه نیز بسیار فاخر است، لذا حفظ زیبایی و کیفیت معماری این رواق نیز از جمله تکالیف ما بود که دلیل دیگری برای انجام این اصلاحات زیر بنایی در صحن انقلاب را موجب می‌شد.

وی افزود: در اندک نقاط دیگری از حرم مطهر نیز نشتی‌های جزئی وجود دارد، اما به دلیل اینکه فضای زیرسطحی آنها، حساسیت چندانی ندارد بهسازی آن‌ها در اولویت قرار ندارد، اما به دلیل قرار داشتن رواق دارالحجه در زیر صحن انقلاب، این پروژه بسیار مهم و حیاتی بود.

به پایان رسیدن عمر مفید ۲۰ ساله سنگ‌فرش‌ها

غفاریان، عمر مفید سنگ‌فرش را در حدود ۲۰ سال برآورد کرد و گفت: سنگفرش‌های این صحن قدیمی در سال ۸۱ به بهره‌برداری رسید و با وجود کیفیت سنگ‌ها، عمر مفید آن‌ها نیز به پایان رسیده است و برای دوام بیشتر سنگ‌فرش این صحن برخی اقدامات از قبیل تردد ماشین‌های زائربر ممکن نبود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->